Saturday, October 16, 2010

Belalang kunyit

Hehe,arini nak citer ngan korang sal sejenis belalang yang famous kat kampung aku,,Seperti yang yang sedia maklum terdapat banyak jenis belalang dalam dunia ni...antaranyer,belalang kunyit,belalang tuju,belalang seribu,belalang padi dan bnyak lagi..Membesar dikawasan kampung mang menyeronokkan,waktu aku kecik,celik mata ade sajer aktiviti yang nak dibuat bak kata perpatah orang tua aku'celik mata lesap'.Zaman tu la aku aser pling bnyak kenangan manis yang aku boley coretkan untuk aku senyum kembali mengingatinyer..Ok aku akui,aku ni seorang yang mang sangat penyayang  binatang(muke baek)...kat kampung aku mang bnyak binatang2 yang unik dan senang untuk bertembung...OK..fokus aku skang kat sejenis binatang yang x famous tapi menjadi ingatan aku sampai sekarang....haha..Sumer orang tawkan belalang kunyit...kalau x taw nanti aku postkan gambar belalang tersebut...Satu hari, aku sngat addicted akan spesies ni..dalam aku lepak2 kat berender rumah,tiba2 tanpa break emergency seekor belalang kunyit singgah bersebelahan dengan tempat lepak aku.(ish aku mula beraksi).Kawasan landing pad dier ade lah pokok jambu yang mak aku tanam 5 tahun lepas...aku mang lama tunggu kesempatan ni...dulu aku gagal dalam misi menangkapnyer..dan dimalukan kawan atas kegagalan tu..So,hari tu lah aku nak buktikan pada mereka yang aku akn dapat tangkap si lang kuning ini...Dalam mase yang sama..disebelah sane merupakan kawasan halaman jiran aku,,,Jiran aku plak sibuk ngan aktiviti harian dier..Cam biasa..siram bunge yang x berapa nak kembang dalam taman dier tu...Aku selalu berbanga kerana selalunyer bunga2 dikawasan rumah aku lebey cantik dan kembang semangkuk..haha( harap2 jiran aku x jumpe blog aku)Ok,jauh dah terpesong..kembali kepada cerita tadi...aku begitu yakin kali ini aku akan dapat menangkap belalang tersebut...Aku cuber menyelinap secara slow(macam sniper la kiranyer)bukan aper belalang ni mang liar..kalau die nampak manusia die akan gune kaki turbo dierrr...dan berlalu mcam angin lalu,so aku kene berhati2 nanti kempunan lagi....Apabila aku ngam2 jer duk kat posisi yang strategic tu,tiba2 jiran aku plak kacau line,Boley plak dier dengan selambernyer menangkap belalang tersebut(tadi x der,tiba2 plak muncul dekat aku),,masa tu umur aku 5 tahun...mang perlukan ketinggian,nak panjat lagi dah perlukan 5,3 kaut untuk sampai ke puncak,compare ngan jiran aku yang mencecah usia x berapa muda tu, mang la aku gagal dalam misi yang seterusnyer...Aku x puas hati,,,'Bak belalang saya'dengan selambanyer aku mintak kat orang tua tu,,,makcik tu senyum kat aku,,,(aku x taw aper niat disebalik senyuman dier tu)Tiba2 



Zassssssss!dier mencabut kaki belalang tersebut dengan selambanyer!!!(fakta*kaki belakang belalang digunakan untuk menujah badannyer untuk melarikan diri)aku punyer la bengang,sesuai dengan perwatakan aku yang cinta kepada hidupan di alam ni dengan spontan air mata aku keluar mengalir,,Melihat keadaan kaki belalang kunyit yang terputus itu,,Jiran aku boley plak menganjing kat aku dier tekan nyer kaki belalang yang dah putus tu dan kaki tu cam ader link bergerak dengan sendirinyer....Apa lagi,,aku menangis dengan kuat(sebenarnyer trick aku untuk mendapat perhatian dari orang tua)aper yang aku kata kat makcik tersebut:berikut ialah dialog nyer' Makcik sian binatang ne"Cube makcik punyer kaki kene potong"camner asenyer,(makcik tu tibe2 berubah wajah)dan pada masa yang samer aku ulangi kata2 ni sambil menangis'mak abg x nak masuk neraka 4x ! berkali-aku ulang...hehe...begitulah sifat perikemanusiaan aku pada binatang....Setiap kali raya,jiran aku akan berkunjung kerumah aku,,(dier dah pindah kat kawasan len)..dan kitaorang akan gelak2 ingat blik peristiwa ne..hehe..alamak,aku ne kuar laaaaa..nanti kiter sambung blik..kacau tul la..hehe.

                           Saper yang x kenal belalang kunyit, ni la dier rupenye..

No comments:

Post a Comment