Wednesday, November 10, 2010

Taji Lima Part 2

  • Assalamualaikum pembuka bicara....Bertemu lagi kiter dalam siri kartun hebat.....yeee 'Dragon Ball'  (fakta* dragon ball ialah citer kartun paling famous zaman2 aku)..tetiba jer hakhak, kalau kecik2 dulu muncul jer iklan ne...mang berlari2la kat depan TV kadang tersampuk rilex jer bangun balik hehe..Tanda2 citer nak start,biler adernyer iklan 'APOLLO' haha...Pastu mula la banding 'GOKU ngan CEL mana g kuat?...pastu ader plak la yang bangkang' MAJUMIA la plg kuat'..'eh tak lah,PENDEKAR PENYU PALING KUAT'...mcam2 pendekar pulak yang keluar.tapi paling heran 'PENDEKAR KALAM la...aku paling x suker pendekar ne...aku ingat manusia yang jadi pendekar kalam tu, upernyer kucing hampeh..haha..tapi mang aku pling ingat pendekar ne sebab dier yang bagi kacang ajaib yang bile makan sebiji, sebulan ke setahun x lapar... haha..x logickan dah namenyer kartun..kakaka...Si akak pulak sbuk nak taw ,eh2 Goku yang warna hijau tu ek? xpasal2 si adik memangkah..'Pe a akak ni itu pun x taw'...haha (si adik dan rakan2 gelak bramai2)...Akak pun dengan x bnyak bicara...beransur la ke dapur tersipu2 dan menerima hakikat yang dier tercicir jauh dalam bidang tersebut..Itulah budak2, kalau dah taksub ngan citer kartun, mang hafal mua watak2 dalam tu.Kadang2 watak2 yang x wujud pun tiber2 ader jer dalam senarai..punya la kuat imiginasi mereka..yang aku pelik TOPMAN pun jadi superhero mereka..kuikui..Ni sbnr bukan nak citer sal Dragon Ball.Tapi sebagai selingan jer...Tujuan sebenarnyer nak menyambung citer yang dah lama x diterbitkan...disebabkan oleh kesibukan yang melanda...environmantel hazard..cewaah



OK...kiter sambung citer sal Taji Lima itu hari.
Apabila sampainyer tahap pendekar...si Jalak@anak Taji Lima  ready lah untuk bertempur.....yang masalahnyer aku x sampai hati pulak nak lagakan si waris Taji Lima ni...Dah jaga elok2...Persiapan dari segi mantel dan physical mang mua dah cukup..Dalam hati aku..'Sayang plak nak bwak berlaga ayam ni,aku lebey rela ayam aku ni diawet wat pameran ayam sedunia atau aku sembelih jer bgi makan family aku..haha Termenung aku pkirkan sejenak mase depan ayam aku ne(mase depan sendiri belum pasti..ngeh2..ayam pulak yang sibuk dipikirkan,ngeh2) pastu terbayang2 jalak aku kene belasah(siap ngan effect lagi) dek ayam member aku yang bengis tu(cam tuan dier, x kutuk ek muka dier mang siyes ckit)..haha..Dah la ayam jalak aku muker skema..lagi la x sampai hati. :(

Bila kawan aku ajak berlaga...aku bgi la alasan yang aku nak wat kejer sekolah(padahal punyer la ssh nak bukak buku) surat khabr mang rajin beli,tapi biasala sebagai pancing orang tua yang aku suke membaca..kuikui..kebiasaannyer seminggu kemudian baru aku akan mencari blik surat khbar tersebut....tapi  selalu surat khabar tu dalam keadaan yang mendukacitakan,malah ader yang terkorban dan menjadi alas  potong sayur utk daily activity mak aku...pastu barulah kesedaran timbul and nyesal x bace abis..hahaha...mengarut da...berbalik citer yang asal tadi....
.
Biler berkumpul ramai2,sibuk la bercerita kehandalan ayam masing2....berikut perbualan yang masih lagi aku ingat dalam memory card aku....''ayam aku tadikan tendang ayam abu melipat tiga kali ganda..ayam aku sikit pun x kena'.(punyer la menipu haha).Abu membalas,'xper2,,,nanti aku nak repeat blik hari ni ayam akunyer mood x ok la....aku nak kurung ayam aku lama2, bgi dier x de perasaan takut(budget ayam tu nak train sifat commando a haha)nanti ko tengok la camner.(malang betulkan nasib ayam tu)..haha...Camtula bdk2,masing2 x mau kalah and sembang semua nak lebat...haha

Hari berganti hari...panas gak telinga...masing2 sembang and ckap lebat...Pada satu hari tu aderlah sorang budak ne, boley plak dier memandang rendah kat si Jalak kcak ne...haha...dier x taw salasilah keluarga Jalak.Salah silahnyer penuh ngan nama wira2 handalan seperti Bogong,Rintik,Jaras haha(*fakta,nama2 ni biasanyer digunakan pada ayam jer taw,haha),,itu sumer pahlawan2 ayam yang sebelum nyer yang ader kene mengena ngan Jalak...kira nek ckit la status jalak dari rakyat biasa..kuikui..Budak tadi beria2 ngan harapan nak menaikkan populariti ayam beliau...hehe....Ni pengalaman maser kecik abg ek,,haha,,adik2 yang bacer blog ni...harap x terikut dengan aktiviti abng ne...x berpaedoh..kater orang phg...hehe.....


Date dah  setting baek punyer,,pas blik sekolah berkumpulla sumer budak2 yang x der perasaan ne...hehehe...Mula2 perlawanan ni kedua2 ayam tersebut  akan diacu2kan supaya masing2 bengang antara satu sama len...bila dah panas...biasanyer ayam ne akan berkokok tunjuk kehebatan masing2 selang seli la kokokan mereka,,tapi kadang2 ader jugak ayam yang rasa suara dier best,and mula la ngada2 x henti nak berkokok, geram aku...haha....kepak lak mesti nak labuh kat bawah...kalau boley sampai nak seret kat tanah haha...tu la menunjukkan mereka ego dengan diri masing2...sebab tu orang terlampau ego ni dikatakan seakan perangainyer menyerupai bi*n*tang....haha..

OK
berbalik blik citer tadi...aku pun bagi la jalak ni bertarung..Disangkakan perlawanan sengit .tapi dengan flame kick sekali...terus jer ayam mmbr ni mengaku bersalah...lol....ayam enemy tadi mula menaikkan kepaknyer keatas...menandakan surrender(biasanyer bile ayam lemah takut kat ayam yang lebey gagah,kepaknyer akan naek keatas....(cam manusia la,kalau dier surender mesti nek tangan kat atas sebab takut kat polis)...hehe....bagi korang yang x taw and suker makan ayam tapi x taw sngat character ayam tersebut, ni la serba sedikit informationnyer .haha....k la2 entry sal ayam ni aku nak tutup sangkat sini jer...bnyak g pengalaman2nyer...Tapi kalau asyik tulis sal ne bosan gak...haha...nanti aku nak citer sal pengalaman len pulak...k la rodger and out dulu papai....





                    Ayam spesies ni la biasanyer orang bawak berlaga
                    atau lebey dikenali dengan sabung..haha
                                    






    No comments:

    Post a Comment